Pitchen bij het ministerie van VWS

23 maart was het ‘SOwhAt!’-team uitgenodigd voor de Nieuwe Praktijkdag van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De Nieuwe Praktijk is hét platform voor zorgverleners en zorgprofessionals met aansprekende en leerzame verhalen en interviews uit De Nieuwe Praktijk. Het platform wil vernieuwers in de zorg verbinden en nieuwe initiatieven een podium bieden. SOwhAt! mocht het project pitchen voor de communicatiedirectie van het ministerie, o.a. bekend van campagnes zoals ‘BOB’ en ‘Zonder hoesje’. Na een onderhoudend en vooral inhoudelijk gesprek ontvingen wij mooie complimenten en feedback. Na afloop werd Bran, de creatief strateeg binnen het ‘SOwhAt!’-project, geïnterviewd over hoe het initiatief tot stand is gekomen.

Lees het interview hieronder:

Docenten vinden het project een goede gespreksopener in de klas voor het onderwerp seksualiteit’, zegt Brandon Martens, creatief strateeg bij Yongbloed. Het communicatiebedrijf is een van de participerende partners in het project SOwhAt! dat in 2014 van start is gegaan. ‘Voor jongeren is dit een laagdrempelige manier om met elkaar te praten over seksualiteit en hun eigen ervaringen hierin te delen.’

Seksuele gezondheid bevorderen

De aanleiding voor het project is de uitkomst van het landelijke onderzoek ‘Seks onder je 25e’ dat door SOA Aids Nederland en Rutgers WPF in 2012 is uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat jongeren in Zuid-Limburg seksueel significant ongezonder zijn dan in de rest van Nederland. Ze zijn gemiddeld eerder seksueel actief, gebruiken minder vaak een condoom en lopen meer risico op het krijgen van soa. Ook ligt het aantal tienerzwangerschappen in Zuid-Limburg hoger dan het landelijk gemiddelde. Het project SOwhAt! heeft het doel de seksuele gezondheid van jongeren in Zuid-Limburg te bevorderen.

De slechtste openingszin

‘SOwhAt! is een speelse manier om met elkaar het gesprek aan te gaan’, vertelt Martens. ‘We willen seksualiteit toegankelijker maken, want seks hoort een fijne ervaring te zijn. We hebben een theaterstuk ontwikkeld waarbij twee acteurs de rol innemen van gastdocent. De toon van het stuk is niet zakelijk en belerend maar juist laagdrempelig. Dat neemt de barrière weg en nodigt uit om er zelf over na te denken.’ Het theaterstuk is de opmaat naar de spelles, waarin onderlinge uitwisseling plaatsvindt over hun visie op seksualiteit en wat daarbij komt kijken. Martens: ‘Bijvoorbeeld over wat de slechtste openingszin is of over wat je wel of niet kan zeggen om iemand te versieren.’

Positieve reacties

Vorig jaar is SOwhAt! getest op leerlingen van het Porta Mosana College in Maastricht. De reacties van de jongeren waren positief, volgens Martens: ‘Ze worden aangesproken in hun eigen taal in plaats van seksuele voorlichting door een docent die hen “wel even vertelt hoe het zit”. Opvallend was dat de reacties van de leerlingen per leerniveau verschilden. De vmbo-leerlingen waren mondig en reageerden ad-rem. De havo en vwo-leerlingen waren bedachtzamer en observeerden eerst. Zij hadden eerder door dat het om acteurs ging en niet om gastdocenten.

Vrijuit praten

We merken dat in de leeftijdsklasse van circa 14 tot 16 jaar in het middelbaar onderwijs veel verschil is tussen de jongeren. De een is al actief terwijl de ander er nog niet aan toe is. Sommige jongeren schamen zich maar de setting is uitnodigend dus veel leerlingen durven vrijuit te praten. De acteurs improviseren en spelen in op de situatie in de klas. Ze houden rekening met groepsdruk en terughoudend gedrag in de klas. We doen ook een quiz om te laten zien wat de invloed van groepsdruk op een individu is.

Doorontwikkeling SOwhAt!

Buiten de spelles bestaat het product SOwhAt! bestaat uit de samenwerking van (lokale) relevante partijen, productmanagement en een applied game. Deze zijn op elkaar afgestemd en versterken elkaar. Het ontwikkelen van de game is financieel gezien nog een uitdaging. Er wordt nog gezocht naar mogelijkheden en partners om SOwhAt! door te ontwikkelen en aan te bieden bij de gemeenten en middelbare scholen. De ambitie is om het dan landelijk uit te rollen.

Verstandige keuzes maken

‘We willen jongeren stimuleren om niet alleen veilig maar vooral verstandig te vrijen’, besluit Martens. ‘Dat impliceert bewustwording, je eigen grenzen aangeven, die van een ander respecteren en zowel tijdens als na een verleidelijke situatie verstandige keuzes maken. Dat is het gedachtegoed dat we uitdragen.’

Recente blogposts